“ေသရင္ကိုယ့္ေနာက္ပါတာ ဒါပဲရွိတယ္” ဟု လူငယ္အခ်ဳိ႕က သူတို႔ခႏၶာကိုယ္ေပၚေရးထိုးထားေသာ ေဆးမင္႐ုပ္ပံုမ်ားကို ၫႊန္ျပ၍ ေျပာတတ္ၾကသည္။
“အႏုပညာကို ခႏၶာမွာ ၿခံဳလႊမ္းထားတာ” ဟုလည္း သူတို႔က ဂုဏ္ယူ၀င့္ႂကြားတတ္ၾကပါေသးသည္။
သမိုင္းေၾကာင္းကို ေျခရာခံၾကည့္လွ်င္ ႏွစ္ေပါင္းႏွစ္ေထာင္ေက်ာ္လာခဲ့ၿပီျဖစ္ေသာ ေဆးမင္ထိုးသည့္ ဓေလ့သည္ ယခုႏွစ္ပိုင္းမ်ားမွာေတာ့ တိုးတက္ေျပာင္းလဲစ ျပဳလာသည့္ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ လူငယ္ထုအေပၚ သိသိသာသာ ႐ိုက္ခတ္လာခဲ့ပါၿပီ။
ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ေရွးယခင္ အမ်ဳိးသားမ်ားသည္ ကိုယ္တြင္ ေဆးမင္ေၾကာင္၊ ေပါင္တြင္ ထိုးကြင္းမင္ေၾကာင္ ေရးထိုးမွသာ ေယာက်ာ္းပီသသည္ဟု မွတ္ယူၾကၿပီး သတၱိတစ္ရပ္အေနျဖင့္ ေဖာ္က်ဴးခဲ့ၾကသည္။ ထို႔ေနာက္ အေနာက္တိုင္းအေခၚ တက္တူး (Tatoo) ကို ေရးထိုးရာ၌ သံုးစဲြရေသာ အပ္ႏွင့္ေဆးစသည့္ ပစၥည္းမ်ား မသန္႔ရွင္းမႈေၾကာင့္ ကူးစက္ေရာဂါမ်ား ျဖစ္ပြားလာခဲ့ၿပီး တက္တူးထိုးျခင္းကို လူအမ်ား ေရွာင္ၾကဥ္ခဲ့ၾကသည္။
“အႏုပညာကို ခႏၶာမွာ ၿခံဳလႊမ္းထားတာ” ဟုလည္း သူတို႔က ဂုဏ္ယူ၀င့္ႂကြားတတ္ၾကပါေသးသည္။
သမိုင္းေၾကာင္းကို ေျခရာခံၾကည့္လွ်င္ ႏွစ္ေပါင္းႏွစ္ေထာင္ေက်ာ္လာခဲ့ၿပီျဖစ္ေသာ ေဆးမင္ထိုးသည့္ ဓေလ့သည္ ယခုႏွစ္ပိုင္းမ်ားမွာေတာ့ တိုးတက္ေျပာင္းလဲစ ျပဳလာသည့္ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ လူငယ္ထုအေပၚ သိသိသာသာ ႐ိုက္ခတ္လာခဲ့ပါၿပီ။
ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ေရွးယခင္ အမ်ဳိးသားမ်ားသည္ ကိုယ္တြင္ ေဆးမင္ေၾကာင္၊ ေပါင္တြင္ ထိုးကြင္းမင္ေၾကာင္ ေရးထိုးမွသာ ေယာက်ာ္းပီသသည္ဟု မွတ္ယူၾကၿပီး သတၱိတစ္ရပ္အေနျဖင့္ ေဖာ္က်ဴးခဲ့ၾကသည္။ ထို႔ေနာက္ အေနာက္တိုင္းအေခၚ တက္တူး (Tatoo) ကို ေရးထိုးရာ၌ သံုးစဲြရေသာ အပ္ႏွင့္ေဆးစသည့္ ပစၥည္းမ်ား မသန္႔ရွင္းမႈေၾကာင့္ ကူးစက္ေရာဂါမ်ား ျဖစ္ပြားလာခဲ့ၿပီး တက္တူးထိုးျခင္းကို လူအမ်ား ေရွာင္ၾကဥ္ခဲ့ၾကသည္။
ယခုအခါ တစ္ခါသံုးအပ္မ်ား၊ ေခတ္မီေဆးပစၥည္းမ်ား၊ အဆင့္မီ လက္ရာမ်ားျဖင့္ တက္တူးထိုးသည့္ ဓေလ့သည္ ျပန္လည္၍ တစ္ေခတ္ဆန္းလာေနၿပီျဖစ္သည္။
ျမန္မာ့သမိုင္းေၾကာင္းတြင္ ထိုးကြင္းမင္ေၾကာင္ရွိမွ အမ်ဳိးသားမ်ား လူရာ၀င္ခဲ့ရာမွ ယခုေခတ္မွာေတာ့ ေဆးမင္ထိုးျခင္းသည္ လိင္သဘာ၀မခဲြျခားေတာ့ဘဲ လူသားထုဆီသို႔ ကူးစက္ပ်ံ႕ႏွံ႔လာခဲ့ၿပီျဖစ္ပါသည္။ အေရျပားေပၚတြင္ အပ္ႏွင့္ေဆးျဖင့္ ေရးဆဲြရေသာ အႏုပညာတစ္ရပ္ကို လူငယ္မ်ားသာမက လူလတ္ပိုင္းမ်ားလည္း ႏွစ္သက္ လက္ခံလာခဲ့ၾကပါၿပီ။
“တက္တူးထိုးတာ စတိုင္ေၾကာင့္လည္းပါတယ္။ လန္းခ်င္လို႔လည္းပါတယ္။ အဓိကကေတာ့ ကိုယ္နဲ႔တစ္သက္လံုးပါသြားမယ့္ အရာကို လိုခ်င္တာပါပဲ” ဟု လက္ေမာင္းႏွင့္ ေက်ာျပင္တြင္ တက္တူးေရးထိုးထားသည့္ အသက္ ၃၀ ေက်ာ္အရြယ္ ကိုသူရမ်ဳိးက ဆိုသည္။
လြန္ခဲ့သည့္ ဆယ္စုႏွစ္အတြင္းက လက္ဖ်ံ၊ လက္ေမာင္းတို႔တြင္ နဂါး႐ုပ္ပံု၊ ငါး႐ုပ္ပံု၊ စာလံုးတခ်ဳိ႕၊ သေကၤတတခ်ဳိ႕ကို ေရးထိုးခဲ့ၾကရာမွ ယခုအခါ ကိုယ္ခႏၶာအႏွံ႔ အေရာင္စံု၊ အ႐ုပ္စံု ေရးထိုးလာၾကသည္။
“တျဖည္းျဖည္း ဘာလို႔ပံုေတြမ်ားလာသလဲဆုိေတာ့ တက္တူးက တစ္ခါထိုးၿပီးသြားရင္ အဲဒီလူက ေနာက္တစ္ခါ ထပ္ထိုးဖို႔ ၀န္မေလးေတာ့ဘူး။ စဲြသြားတယ္။ သူမ်ားေတြထိုးတာျမင္ရင္ မေနႏိုင္ဘူး။ ၀င္ထိုးရမွ ေက်နပ္တာ” ဟု
အမ်ဳိးသားတစ္ဦးက သံုးသပ္သည္။
တက္တူးထိုးျခင္း(သို႔မဟုတ္) ေဆးမင္ထိုးျခင္းသည္ ပန္းခ်ီအႏုပညာတစ္ရပ္ပင္ျဖစ္ပါသည္။ ပန္းခ်ီပညာရပ္သည္ ကင္းဗတ္စေပၚ၊ စကၠဴခ်ပ္ေပၚ၊ နံရံေပၚတြင္ ေဆးသားတို႔ကာ စုတ္တံျဖင့္ ျခယ္မႈန္းရသကဲ့သုိ႔ ေဆးမင္ထိုးျခင္းသည္လည္း ေဆးသားျဖင့္ လူ႔အေရျပားေပၚ ေဆးသားတို႔ထားသည့္ အပ္ႏွင့္ ေရးထိုးျခယ္မႈန္းရျခင္းပင္ ျဖစ္သည္။
ကြာျခားမႈတစ္ခုကေတာ့ ပန္းခ်ီကားခ်ပ္သည္ မႀကဳိက္လွ်င္ ဖ်က္ဆီး၍ရၿပီး အေရးျပားေပၚ ထိုးထားသည့္ ေဆးမင္သည္ မႀကဳိက္လွ်င္ ျပန္ဖ်က္ဖို႔ မလြယ္ကူျခင္းပင္ျဖစ္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ေရွးလူႀကီးမ်ားက “အိမ္ေထာင္မႈ၊ ဘုရားတည္၊ ေဆးမင္ရည္စုတ္ထိုး၊ ဤသံုးမ်ဳိး ခ်က္မပိုင္လွ်င္ ေနာင္ျပင္ရန္ ခက္သည့္အမ်ဳိး” ဟု စာခ်ဳိးခဲ့ၾကျခင္း ျဖစ္ပါသည္။
ေဆးမင္ထိုးျခင္းသည္ ပန္းခ်ီပညာရပ္ႏွင့္ ဆင္တူေသာ္လည္း လံုးလံုးတူညီမႈမရွိေၾကာင္းကို ရန္ကင္းၿမဳိ႕နယ္တြင္ ရန္ကင္းတက္တူးစတူဒီယိုဟူ၍ ဆိုင္ခန္းဖြင့္လွစ္ ထားေသာ ကိုသန္႔ဇင္၀င္းက “ပန္းခ်ီက ပိုေလးနက္တာေပါ့” ဟု မွတ္ ခ်က္ျပဳသည္။
ယေန႔ေခတ္တြင္ အမ်ားက သံုးစဲြေနၾကသည့္ တက္တူးထိုးျခင္းသည္ ကမၻာအႏွံ႔မွ ႏိုင္ငံအႏွံ႔တြင္ ေရွးယခင္ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာကပင္ တည္ရွိလာခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။ လြန္ခဲ့သည့္ ႏွစ္ေပါင္း ႏွစ္ေထာင္ေက်ာ္ကတည္းက ျမႇဳပ္ႏွံထားခဲ့သည့္ ေရွးေဟာင္းမံမီ႐ုပ္အေလာင္းမ်ားတြင္ တက္တူးထိုးထားျခင္းကို ေလ့လာသူမ်ားက ေတြ႕ရွိခဲ့ၾကသည္။
ေရာမေခတ္တြင္ ကၽြန္လူတန္းစားမ်ားႏွင့္ ရာဇ၀တ္သားမ်ားကို တက္တူးေဆးမင္႐ိုက္ႏွိပ္၍ အမွတ္အသား ျပဳထားခဲ့ၾကသည္။ ဂရိ၊ အေမရိက၊ ဂ်ပန္၊ အာဖရိကႏွင့္ ဥေရာပႏိုင္ငံမ်ားသည္ တက္တူးထိုးျခင္းကို အေစာဆံုးစတင္ လာခဲ့ၾကသည္ဟုလည္း မွတ္တမ္းမ်ားက ဆိုသည္။
ထိုစဥ္က တက္တူးကို ႐ိုးရာဓေလ့႐ုပ္ပံုမ်ား၊ တိရိစၧာန္႐ုပ္ပံုမ်ား၊ ပန္းပြင့္႐ုပ္ပံုမ်ား၊ ဘာသာေရးသေကၤတမ်ား၊ စာလံုးမ်ားကို သာ ေရးထိုးလာခဲ့ၾကၿပီး ကမၻာတြင္ ပထမဆံုး တက္တူးထိုးစက္ကို အေမရိကန္ႏိုင္ငံက ၁၈၉၁ ခုႏွစ္တြင္ စတင္ထုတ္လုပ္ခဲ့သည္။ ထို႔ ေနာက္ ခႏၶာကိုယ္တြင္ ေရးထိုးမည့္ တက္တူး႐ုပ္ပံုအသစ္အဆန္းမ်ားကို တီထြင္လာခဲ့ၾကသည္။
ထိုမတိုင္မီက လူမ်ဳိးစုအထိမ္းအမွတ္သေကၤတအျဖစ္ ေရးထိုးခဲ့ၾကသည့္ တက္တူး႐ုပ္ပံုမ်ားသည္ အလွအပတန္ဆာဆင္သည့္ ႐ုပ္ပံုမ်ားအျဖစ္သုိ႔ ေရြ႕လ်ားထြန္းကားလာခဲ့သည္။ ပထမကမၻာစစ္ၿပီးဆံုးသည့္ ေနာက္ပိုင္းတြင္ စစ္ေဘးဒဏ္ခံစားခဲ့ရသည့္ ႏိုင္ငံမ်ားမွ အမ်ဳိးသမီးမ်ားသည္ စစ္အတြင္းေသဆံုးသြားၾကသည့္ ခ်စ္သူရည္းစားမ်ားကို ေအာက္ေမ့တမ္းတသည့္ အေနျဖင့္ လိပ္ျပာ၊ ႏွင္းဆီ၊ ခ်စ္သူ၏ အမည္စသည္တို႔ကို ေရးထိုး ျခင္းျဖင့္ ခ်စ္ျခင္းေမတၱာကို ျပသခဲ့ၾကသည္ဟု သိရသည္။
ယေန႔ေခတ္ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္လည္း လူငယ္ထုအၾကားတြင္ တျဖည္းျဖည္း စိမ့္၀င္လာသည့္ တက္တူး ယဥ္ေက်းမႈက ခ်စ္သူစံုတဲြ တခ်ဳိ႕အတြက္ ခ်စ္ျခင္းေမတၱာကို သ႐ုပ္ေဖာ္စရာတစ္ရပ္လည္း ျဖစ္လာခဲ့သည္။
“ခုေခတ္က အျပန္အလွန္ ခ်စ္သူရည္းစားေတြ တက္တူးထိုးတာ ေခတ္စားလာတယ္လို႔ ထင္တယ္။ စိတ္ေက်နပ္မႈ ျဖစ္ေစတယ္လို႔ထင္တယ္။ ကိုယ့္ခ်စ္သူက ကိုယ့္ကို တကယ္ခ်စ္တယ္လို႔ ပိုၿပီး ယံုၾကည္လို႔ရတယ္” ဟု အသက္ ႏွစ္ဆယ္ေက်ာ္အရြယ္ မခိုင္ျပည့္က ေျပာသည္။
သူမ၏ ခ်စ္သူက သူမအမည္ကို ခႏၶာတြင္ ေရးထိုးထားသကဲ့သို႔ ခ်စ္သူ၏အမည္ကိုလည္း သူမ၏ ေက်ာျပင္တြင္ ကိုယ္တိုင္ေရးထိုးခဲ့ေသာ မခုိင္ျပည့္က “တက္တူးဘာလို႔ ထိုးလဲဆိုေတာ့ ေဂၚခ်င္လို႔ေပါ့ေနာ္။ အနာခံၿပီး ထိုးထားတာ။ မထိုးတဲ့သူေတြထက္ေတာ့ ေဂၚတယ္ဆိုတာျဖစ္ခ်င္တာ။ ဒါက လူငယ္ေတြၾကားက ယဥ္ေက်းမႈပဲ။ ကိုယ့္အေရျပားေပၚကုိယ္ ယံုၾကည္မႈတည္ေဆာက္တာမ်ဳိးေလ” သူမ၏ တက္တူးႏွင့္ပတ္သက္သည့္ လူငယ္အျမင္ကို ဆက္ေျပာျပသည္။
၁၉ ရာစုေႏွာင္းပိုင္းက အဂၤလန္ႏိုင္ငံ လူကံုထံလူတန္းစားၾကားတြင္ ေခတ္စားခဲ့သည့္ တက္တူးထိုးျခင္းဓေလ့သည္ ယေန႔မွာေတာ့ ပိုမိုက်ယ္ျပန္႔လာၿပီး ကမၻာေက်ာ္ Celebrity မ်ားမွအစ သာမန္လက္လုပ္လက္စားလူငယ္ေလး အဆံုးထိ ထိုးေဖာက္လာေနခဲ့ၿပီျဖစ္သည္။
ယေန႔ေခတ္ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ တက္တူးထိုးသည့္လုပ္ရပ္ကို လူႀကီးမိဘမ်ားက တားျမစ္ေလ့ရွိၿပီး တက္တူးထိုးျခင္းသည္ မိုက္႐ူးရဲဆန္ျခင္း၊ လမ္းေဘးစ႐ိုက္ဆန္ျခင္း၊ သိကၡာမရွိျခင္း စသည့္ အျမင္မ်ဳိးစံုျဖင့္ ထင္မွတ္ယူေနဆဲျဖစ္
သည္။ သို႔ေသာ္ အခ်ဳိ႕ေသာ လူႀကီးမိဘမ်ားကေတာ့ ထိုအရာမ်ားကို ေခတ္ႏွင့္ေလ်ာ္ညီစြာပင္ မ်က္ကြယ္ ျပဳလာၾကသည္ကို ေတြ႕ရသည္။
“ခုေနာက္ပိုင္း မဆိုးပါဘူး။ လက္ခံလာပါတယ္။ တက္တူးထိုးတာကို ပ်က္စီးတယ္လို႔ ေျပာလို႔ရတဲ့အခ်က္ေတြရွိရင္ ေျပာေပါ့။ တစ္ခုေတာ့ရွိတယ္။ အရမ္းႀကီး ခေရစီျဖစ္ၿပီး မ်က္ႏွာေတြ နည္းနည္းၾကည့္လို႔ အဆင္မေျပတဲ့ေနရာ အႏွံ႔ထိုးရင္ေတာ့ မေကာင္းဘူး” ဟု မခုိင္ျပည့္က ဆိုသည္။
၂၀၀၅ ခုႏွစ္က တက္တူးထိုးဖူးၿပီး ယခုအခါ ဆက္ထိုးရန္ စိတ္မပါေတာ့ဟုဆိုသည့္ အသက္ ၂၇ ႏွစ္အရြယ္ ကိုသူရကလည္း “လူႀကီးအားလံုးလက္မခံၾကေသးေပမယ့္ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားကေတာ့ သိပ္မေျပာၾကေတာ့ဘူး။ လူငယ္
ေတြၾကားထဲ ေတာ္ေတာ္စိမ့္၀င္လာတယ္ပဲ ေျပာရမွာပဲ။ ကၽြန္ေတာ္ေတြ႕တဲ့ လူငယ္ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားကေတာ့ ထိုးခ်င္စိတ္ရွိရင္ ထိုးလုိက္ၾကတာပဲ။ အရင္လို သိပ္မစဥ္းစားၾကေတာ့ဘူး။ ၿပီးေတာ့ ဖက္ရွင္တစ္ခုျဖစ္လာတယ္။ မိန္းကေလးေတြပါ ထိုးလာၾကတယ္ဆိုေတာ့” ဟု ေျပာသည္။
၂၀၁၁၊ ၂၀၁၂ ခုႏွစ္မ်ားတြင္ ၁၇ ႏွစ္အရြယ္ လူငယ္မ်ားသာမက ၄၀ ေက်ာ္အရြယ္ လူလတ္ပိုင္းမ်ားလည္း တက္တူးထိုးျခင္းကို စဲြမက္လာၾကၿပီး လူငါးဦးတြင္ ႏွစ္ဦးက အမ်ဳိးသမီးမ်ားပါတတ္ေၾကာင္း ရန္ကင္းတက္တူးစတူဒီယိုမွ ကိုသန္႔ဇင္၀င္း(ခ)ကိုကုလားက ေျပာသည္။
ကိုကုလားမွာ ၂၀၀၃ ခုႏွစ္ ခန္႔မွစ၍ တက္တူးေလာကအတြင္း ၀ါသနာအရ ၀င္ေရာက္လာခဲ့ျခင္းျဖစ္ၿပီး အေပါင္းအသင္း မိတ္ေဆြမ်ားကို တစ္ပိုင္တစ္ႏိုင္ထိုးေပးရာမွတစ္ဆင့္ နာမည္ေက်ာ္လာခဲ့သူျဖစ္သည္။
“ကၽြန္ေတာ္က ငယ္ငယ္ေလးကတည္းက ပန္းခ်ီဆဲြတာ ၀ါသနာပါတယ္။ ပန္းခ်ီဆိုတာက အ႐ုပ္ပံုေတြေပါ့။ တက္တူးထိုးတာကေတာ့ ငယ္ငယ္ကပဲ ၀ါသနာပါတာ။ အသိတစ္ေယာက္က ကၽြန္ေတာ္ပန္းခ်ီ ဆဲြတတ္တာသိေတာ့ သူ႔ကိုထိုးခိုင္းတယ္။ ပထမေတာ့ သူမ်ားအသားကို မထိုးရဲဘူး။ ေဆး၀င္သြားတာျမင္လိုက္ေတာ့ ေပ်ာ္သြားတယ္။ အဲဒီေန႔ကစၿပီး ဖီးလ္၀င္သြားတာ။ ေတာက္ေလွ်ာက္ ဒါပဲလုပ္လာေတာ့တယ္” ဟု သူ၏ ျဖတ္သန္းမႈ တစ္စိတ္တစ္ပိုင္းကို ရွင္းျပသည္။
လူ႔အေရျပားေပၚတြင္ ေရးထိုးရမည့္႐ုပ္ပံုမ်ားကို အြန္လိုင္းမွတစ္ဆင့္ရွာေဖြရင္း ကိုယ္ပိုင္အေတြ႕အႀကံဳျဖင့္ ေပါင္းစပ္ေရးဆဲြေပးေနသည့္ ကိုကုလားကို ရန္ကုန္ တက္တူးအသိုင္းအ၀ိုင္းအတြင္း လူသိမ်ားလာခဲ့သည္။
ကိုယ္ႏွစ္သက္ရာ ဒီဇိုင္းမ်ားကို ခႏၶာကိုယ္တြင္ အလွဆင္လာၾကသလို တခ်ဳိ႕ကလည္း ျမန္မာ့႐ုိးရာ ကႏုတ္ပန္းမ်ား၊ ကိႏၵရီကိႏၵရာ ႐ုပ္ပံု၊ ေလာကနတ္႐ုပ္ပံု၊ စစ္သူႀကီး႐ုပ္ပံု စသည္တို႔ကို ေရးထိုးၾကၿပီး ယင္းမွာ နည္းပါးေၾကာင္း သိရသည္။
ရန္ကုန္ၿမဳိ႕တြင္ ဆိုင္ႏွင့္ ကႏၵားႏွင့္ ဖြင့္လွစ္ထားသည့္ တတ္တူးဆိုင္မ်ား ၈ ဆိုင္ခန္႔သာရွိၿပီး အိမ္မွာပင္ေရးထိုးေပးသူက ပုိမ်ားေနေသးသည္။ “ဆိုင္က အဓိက မဟုတ္ဘူး။ Player က အဓိကပါ” ဟု ကိုကုလားက ဆိုသည္။
ရန္ကုန္ၿမဳိ႕ထက္စာလွ်င္ မႏၲေလးၿမဳိ႕က တက္တူးေရးထိုးေပးသူ အမ်ားဆံုးရွိၿပီး နာမည္ေက်ာ္ တက္တူးဆရာမ်ားကို “ကိုတြတ္ပီ၊ ကိုဖိုးေက်ာ္၊ ကိုရွမ္းေလး၊ ေက်ာ္လျပည့္၊ ကိုပိန္၊ ကိုေအာင္သူတို႔က မႏၲေလးမွာနာမည္ႀကီးတယ္” ဟု သူက ေျပာျပသည္။
ေသြးေၾကာထိမေရာက္ဘဲ အေရျပား၏ ႏွစ္လႊာေျမာက္ကို အပ္ျဖင့္ေရးရသည့္ တက္တူးထိုးျခင္းကို အလြယ္တကူ ေရာင္ရမ္းတတ္သည့္ အသားေရရွိသူ၊ ဆီးခ်ဳိ ေရာဂါရွိသူ၊ သိြဳင္း႐ိြဳက္ေရာဂါရွိသူ၊ ႏွလံုးေရာဂါ၊ အေရျပားေရာဂါ၊ ၀က္႐ူးျပန္ေရာဂါရွိသူတို႔ ထိုးႏွံရန္ မသင့္ဘဲ ထိုးႏွံေပးသူကလည္း အသံုးျပဳသည့္ပစၥည္းမ်ားျဖစ္သည့္ တစ္ခါသံုးအပ္၊ တစ္ခါသံုးလက္အိတ္၊ ေဆးထိုးစက္မ်ားကို အႏၲရာယ္ကင္းရွင္းေစရန္ အထူး ဂ႐ုစိုက္ရမည္ျဖစ္သည္။ သို႔မဟုတ္ပါက အေရျပားဒဏ္ရာမွတစ္ဆင့္ ကူးစက္ေရာဂါမ်ား ၀င္ေရာက္ႏိုင္ၿပီး ေရာဂါျဖစ္ပြားႏႈန္း မ်ားႏိုင္မည္ျဖစ္သည္။
တက္တူးထိုးသက္ ၈ ႏွစ္ ေက်ာ္လာၿပီျဖစ္သည့္ အသက္ ၂၉ ႏွစ္အရြယ္ ကိုကုလားက “တက္တူးေဆးထဲမွာ အနီေရာင္ပါတဲ့ ေဆးေတြက ဟသၤာျပဒါးပါတတ္လို႔ ေသခ်ာၾကည့္၀ယ္ရတယ္။ ျပဒါးအရမ္းပြင့္ေနရင္ အသားနဲ႔ ျပႆနာျဖစ္တယ္။ အလာ့ဂ်စ္ျဖစ္တတ္လို႔ တက္တူးဆရာေတြ ဂ႐ုစိုက္သင့္တယ္။ က်န္တာေတာ့ ဆိုးက်ဳိးနည္းပါတယ္” ဟု ရွင္းျပသည္။
“တက္တူးနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီးေတာ့ ျပႆနာအႀကီးႀကီးေတြေတာ့ သိပ္မၾကားမိပါဘူး။ ဒါေပမဲ့ ျဖစ္ႏိုင္တာေတြကေတာ့ လူတစ္ေယာက္နဲ႔ တစ္ေယာက္ ကူးစက္တတ္တဲ့ ဘီပိုး၊ စီပိုး၊ HIV ေရာဂါေတြကို စိုးရိမ္ရတယ္။ အပ္မသန္႔ခဲ့ဘူးဆိုရင္ ျဖစ္ပြားႏိုင္တဲ့ ရာႏႈန္းမ်ားတယ္။ ျဖစ္လာရင္လည္း ေၾကာက္စရာအရမ္းေကာင္းတယ္။ အေရာင္ေတြက ဆိုးေဆးတစ္မ်ဳိး ျဖစ္တဲ့အတြက္ေၾကာင့္ တခ်ဳိ႕ေတြမွာ ခႏၶာကိုယ္ရဲ႕ အဂၤါအစိတ္အပိုင္းေတြကို သက္ေရာက္မႈရွိႏိုင္တယ္” ဟု အေထြေထြ ေရာဂါကု ဆရာ၀န္ ေဒါက္တာလႈိင္စိုး၀ယ္က တက္တူးထိုးရာတြင္ သံုးစဲြသည့္ ပစၥည္းမ်ား မမွန္ကန္မႈေၾကာင့္ ျဖစ္လာႏိုင္သည့္ ေဘးထြက္ဆိုးက်ဳိးမ်ားကို ရွင္းျပသည္။
တက္တူးကို ႀကိဳက္ႏွစ္သက္၍ ထိုးၾကသူတို႔ရွိသကဲ့သို႔ လူငယ္တို႔သဘာ၀ သူငယ္ခ်င္းအေပါင္းအသင္းမ်ား တက္တူးထိုးၾကသည္ကို ျမင္၍ ေရာေႏွာလိုက္ထိုးၾကသူမ်ားလည္းရွိသည္။ အသက္ ၂၃ ႏွစ္အရြယ္ ကိုျမတ္သူေအာင္က
“ေမၿမဳိ႕မွာ ထိုးတာ။ ထိုးတုန္းက ၁၉ ႏွစ္ေလာက္ပဲရွိေသးတယ္။ ကိုယ့္သူငယ္ခ်င္း အခ်င္းခ်င္းၾကားမွာ အားက်လို႔ ငါလည္းထိုးမယ္ဆိုၿပီး သြားထိုးတာ။ အ႐ုပ္ကို သေဘာေတာ့မက်ဘူး။ ထပ္ထိုးခ်င္ေသးတယ္” ဟု ၎ေရးထိုးခဲ့သည့္ တက္တူးအေတြ႕အႀကံဳကို ေျပာျပသည္။
တက္တူးထိုးျခင္းကို ႏွစ္သက္သည့္ လူငယ္ပရိသတ္ရွိသကဲ့သို႔လည္း မႏွစ္သက္သည့္ လူငယ္မ်ားလည္း ရွိစၿမဲပင္ျဖစ္ သည္။ “အခုေခတ္က တက္တူးယဥ္ေက်းမႈကို လိုတာထက္ပိုၿပီး ေနရာစံုထိုးတယ္။ အခုေခတ္ထိုးတာေတြကိုေတာ့ မဆန္႔က်င္ေပမယ့္ သေဘာမက်ဘူး” ဟု အသက္ ၂၅ ႏွစ္အရြယ္ လူရႊင္ေတာ္ ကိုစိုးမိုးက ဆိုသည္။
သဃၤန္းကၽြန္းၿမဳိ႕နယ္တြင္ ေနထိုင္သည့္ အသက္ ၁၉ ႏွစ္အရြယ္ မအင္ၾကင္းျဖဴကေတာ့ “တစ္ခ်ဳိ႕က်ေတာ့လည္း အလွထိုးတယ္ေလ။ ေသးေသးေလးပဲျဖစ္ျဖစ္ေပါ့။ အဲ့ဒါဆိုေတာ္ေသးတယ္။ တခ်ဳိ႕ေယာက်္ားေလးေတြဆို လက္ေမာင္း အျပည့္ထိုးၾကတယ္။ ဘာပံုေတြမွန္းမသိဘူး။ လမ္းသရဲလိုလို ဘာလိုလုိနဲ႔။ နာမည္တို႔ဘာတို႔ စာတန္းေလးေတြ မသိမသာထိုးတာမ်ဳိးဆိုရင္ေတာ့ ေတာ္ေသးတယ္” ဟု သူမ၏အျမင္ကို ေျပာျပသည္။
အမ်ဳိးသမီးမ်ား တက္တူးထိုးျခင္းကိုလည္း အမ်ားစုက ယဥ္ေက်းမႈေပတံျဖင့္ တိုင္းတာေနၾကဆဲျဖစ္ၿပီး အလွအပအႏုပညာတစ္ရပ္အေနျဖင့္ ခံစားသူ နည္းပါးေနေသးသည္။ တခ်ဳိ႕ေသာ အမ်ဳိးသမီးတို႔ကလည္း တက္တူးကို ရင္သားႏွင့္ ခါးေအာက္ တင္ပါးအထက္နားတြင္ ထုိးႏွံျခင္းမ်ဳိးရွိေသာေၾကာင့္ ယဥ္ေက်းမႈ အျမင္ျဖင့္ၾကည့္လွ်င္ အျမင္ေစာင္းၾကသည့္သဖြယ္ ရွိေနေသးသည္။
ျပည္ပတြင္ ေနထုိင္သည့္ စာေရးဆရာမင္းဒင္က “ပိုဆုိးတာက မိန္းကေလးေတြပါ ေဆးမင္ေၾကာင္ထိုးတဲ့ အလုပ္ကို စဲြစဲြ လမ္းလမ္း ျဖစ္လာၾကတာကို အရမ္းအံ့ၾသတယ္။ လူသားေတြဟာ ကိုယ္ပုိင္အလွတရားကို ေဖာ္က်ဴးဖို႔ နည္းလမ္းရွာၾကတာ လမ္းလဲြကုန္ေရာ့သလားလို႔ စဥ္းစားမိတယ္” ဟု ဆုိလာသည္။
ယခင္ေခတ္ကာလမ်ားက တက္တူးထိုးျခင္းကို လူမ်ဳိးစုတခ်ဳိ႕၏ အသိုင္းအ၀ိုင္း၊ အဆင့္အတန္းႏွင့္ ေဖာ္ျပေလ့ရွိၾကေသာ္လည္း ယခုအခါ တက္တူးထုိးျခင္းသည္ အလွအပ အႏုပညာတစ္ရပ္ ျဖစ္လာခဲ့ပါၿပီ။ အမ်ားသိၾကသည္မွာေတာ့ ဘုရားပဲြ ေစ်းတန္းမ်ား၏ ၁၂ ပဲြေစ်းသည္မ်ားၾကား ေမာ္တာစက္တစ္လုံးျဖင့္ ေရးထုိးေပးေန သည့္ ပ်ံက်တက္တူးဆုိင္ေလးမ်ားပင္ ျဖစ္သည္။
နာမည္ေက်ာ္ တက္တူးဆုိင္မ်ားတြင္ ထိုးႏွံလွ်င္ ႐ုပ္ပုံအရြယ္အစားႏွင့္ အေနအထားေပၚမူတည္၍ အနည္းဆုံး က်ပ္သုံး
ေသာင္းမွသည္ သိန္းႏွင့္ခ်ီ၍ ကုန္က်တတ္ေသာေၾကာင့္ ေငြေၾကးမတတ္ႏုိင္သူ လူငယ္တို႔အတြက္ ပဲြေစ်းတန္းတက္တူးကိုသာ ဖက္တြယ္စရာျဖစ္လာရသည္။
လူငယ္အမ်ားစု၏ ခႏၶာကိုယ္ေပၚမွ တက္တူး႐ုပ္ပုံမ်ားသည္ ထို ၁၂ ပဲြ တက္တူးဆုိင္ေလးမ်ားထံမွ အစတည္လာေလ့ရွိၿပီး တခ်ဳိ႕ကေတာ့ သူငယ္ခ်င္း အခ်င္းခ်င္း ေရးထုိးေပးျခင္းမ်ဳိးျဖင့္ စတင္ခဲ့ၾကသည္။ ထိုအရင္းအျမစ္မ်ားမွတစ္ဆင့္ မလိုလားအပ္ေသာ ေရာဂါျပႆနာမ်ား ျဖစ္ေပၚလာေလ့ရွိသည့္အတြက ္တက္တူးေရးထိုးျခင္းအေပၚ တြန္႔ဆုတ္ခဲ့ၾကျခင္း ျဖစ္သည္။ သို႔ေသာ္ ယခုအခါတြင္ေတာ့ ၁၂ ပဲြေစ်းမွ တက္တူးဆုိင္မ်ားကလည္း တစ္ခါသံုးအပ္ကို သုံးစဲြလာၾကသည္ကို ေတြ႕ရသည္။
“ပဲြေစ်းတန္းမွာ ထိုးေပးတာေတြ မျဖစ္ေစခ်င္ေတာ့ဘူး။ ကိုယ့္ပညာနဲ႔ ဆုိင္ဖြင့္ၿပီး သင့္တင့္တဲ့ ေစ်းနဲ႔ ထိုးေပးၾကေစခ်င္တယ္။ ဒီလိုပဲြေတြမွာ လုိက္ထိုးေနမယ့္အစား ကိုယ့္အႏုပညာနဲ႔ကုိယ္ထုိးမယ့္ လူကေရာက္လာမွာပဲ” ဟု ကိုကုလားက ၁၂ ပဲြေစ်းတန္းမ်ားမွ တက္တူးဆုိင္ခန္းမ်ားအေပၚ အႀကံျပဳသည္။
ဆယ္စုႏွစ္အေတာ္ၾကာ အမ်ားစု လက္သင့္မခံခဲ့ၾကေသာ တက္တူးေရးထုိးျခင္း အႏုပညာသည္ ၂၀၁၀ ေနာက္ပိုင္းတြင္ အလွအပ ဖက္ရွင္ဒီဇုိင္းတစ္ရပ္အျဖစ္ လူငယ္၊ လူလတ္ပိုင္း အမ်ဳိးသား၊ အမ်ဳိးသမီးတို႔ ၾကားထဲသို႔ တုိး၀င္လာခဲ့သည္။
လူသိမ်ား ထင္ရွားေသာအႏုပညာ ရပ္၀န္းမွ ေငြၾကယ္ပြင့္ တခ်ဳိ႕ထံတြင္လည္း က်ား၊မ မေရြး တက္တူးဖက္ရွင္မ်ားျဖင့္ တန္ဆာဆင္ထားသည္ကို ေတြ႕လာရသည္။
ၿပီးခဲ့သည့္ ၂၀၁၂ ခုႏွစ္တြင္ တက္တူးဆုိင္မ်ားက ေန႔စဥ္ လူမျပတ္တမ္း ထိုးႏွံေပးခဲ့ရၿပီး ယခုႏွစ္မွ စတင္ကာ ပိုမို ပြင့္လန္းလာလိမ့္မည္ဟု တက္တူးေရးထုိးသူတို႔က ယုံၾကည္ထားၾကသည္။
“ျဖစ္သလို မလုပ္ဘူးဆိုရင္ ဒီထက္ပို တုိးတက္ဖို႔ပဲ ရွိတယ္။ ျဖစ္သလိုေရး၊ ျဖစ္သလို ထိုးမယ္ဆိုရင္ေတာ့ တက္တူး ထိုးတာကို ႐ႈတ္ခ်တဲ့လူ မ်ားလာမယ္။ ျမင္တာနဲ႔ အသားက လွတယ္လို႔ ေျပာႏုိင္ဖုိ႔ လိုတယ္” ဟု ကိုသန္႔ဇင္၀င္းက တက္တူး ေရးထုိးသူ တစ္ဦးအေနျဖင့္ မွတ္ခ်က္ျပဳသည္။
တက္တူးသည္ အလွအပတစ္ရပ္သာ ျဖစ္ပါသည္။ တက္တူးထုိးသူတုိင္းသည္ လမ္းသရဲ မဟုတ္၊ လူမုိက္မဟုတ္ၾကသလို တက္တူးထုိးသည့္ မိန္းကေလးမ်ားကိုလည္း မေကာင္းသည့္ အမ်ဳိးသမီးဟု သတ္မွတ္လို႔ မရဘဲ ေခတ္ႏွင့္အညီ ေမ်ာပါလာေသာ ဖက္ရွင္တစ္ရပ္သာျဖစ္ေၾကာင္း တက္တူးထိုးထားသူမ်ားက တညီတညြတ္တည္း မွတ္ခ်က္ေပးၾကပါသည္။
လူငယ္တစ္ဦး၏ ယုံၾကည္ခ်က္အရ ျပဳလုပ္ခဲ့သည့္ လုပ္ရပ္ႏွင့္ပတ္သက္၍ ခ်စ္သူ၏အမည္ကို ခႏၶာကိုယ္တစ္ေနရာတြင္ အျမတ္တႏုိး ေရးထုိးထားေသာ မခုိင္ျပည့္တစ္ေယာက္ ေနာင္တမရမိပါ။ သူကေအာက္ပါအတုိင္း ေျပာပါသည္။
“ကိုယ္ယုံၾကည္ရာ ကိုယ္လုပ္ခဲ့တဲ့ အမွတ္တရေပါ့။ တက္တူးဆိုတာ အသက္ႀကီးလာတဲ့အခါ လူငယ္ဘ၀ရဲ႕ အမွတ္ရစရာတစ္ခုေတာ့ ျဖစ္လာမွာေပါ့” ဟူ၍ ျဖစ္သည္။
ေရးသားသူ- ဥကၠာကိုကို
7Day News Journal Facebook
ျမန္မာ့သမိုင္းေၾကာင္းတြင္ ထိုးကြင္းမင္ေၾကာင္ရွိမွ အမ်ဳိးသားမ်ား လူရာ၀င္ခဲ့ရာမွ ယခုေခတ္မွာေတာ့ ေဆးမင္ထိုးျခင္းသည္ လိင္သဘာ၀မခဲြျခားေတာ့ဘဲ လူသားထုဆီသို႔ ကူးစက္ပ်ံ႕ႏွံ႔လာခဲ့ၿပီျဖစ္ပါသည္။ အေရျပားေပၚတြင္ အပ္ႏွင့္ေဆးျဖင့္ ေရးဆဲြရေသာ အႏုပညာတစ္ရပ္ကို လူငယ္မ်ားသာမက လူလတ္ပိုင္းမ်ားလည္း ႏွစ္သက္ လက္ခံလာခဲ့ၾကပါၿပီ။
“တက္တူးထိုးတာ စတိုင္ေၾကာင့္လည္းပါတယ္။ လန္းခ်င္လို႔လည္းပါတယ္။ အဓိကကေတာ့ ကိုယ္နဲ႔တစ္သက္လံုးပါသြားမယ့္ အရာကို လိုခ်င္တာပါပဲ” ဟု လက္ေမာင္းႏွင့္ ေက်ာျပင္တြင္ တက္တူးေရးထိုးထားသည့္ အသက္ ၃၀ ေက်ာ္အရြယ္ ကိုသူရမ်ဳိးက ဆိုသည္။
လြန္ခဲ့သည့္ ဆယ္စုႏွစ္အတြင္းက လက္ဖ်ံ၊ လက္ေမာင္းတို႔တြင္ နဂါး႐ုပ္ပံု၊ ငါး႐ုပ္ပံု၊ စာလံုးတခ်ဳိ႕၊ သေကၤတတခ်ဳိ႕ကို ေရးထိုးခဲ့ၾကရာမွ ယခုအခါ ကိုယ္ခႏၶာအႏွံ႔ အေရာင္စံု၊ အ႐ုပ္စံု ေရးထိုးလာၾကသည္။
“တျဖည္းျဖည္း ဘာလို႔ပံုေတြမ်ားလာသလဲဆုိေတာ့ တက္တူးက တစ္ခါထိုးၿပီးသြားရင္ အဲဒီလူက ေနာက္တစ္ခါ ထပ္ထိုးဖို႔ ၀န္မေလးေတာ့ဘူး။ စဲြသြားတယ္။ သူမ်ားေတြထိုးတာျမင္ရင္ မေနႏိုင္ဘူး။ ၀င္ထိုးရမွ ေက်နပ္တာ” ဟု
အမ်ဳိးသားတစ္ဦးက သံုးသပ္သည္။
တက္တူးထိုးျခင္း(သို႔မဟုတ္) ေဆးမင္ထိုးျခင္းသည္ ပန္းခ်ီအႏုပညာတစ္ရပ္ပင္ျဖစ္ပါသည္။ ပန္းခ်ီပညာရပ္သည္ ကင္းဗတ္စေပၚ၊ စကၠဴခ်ပ္ေပၚ၊ နံရံေပၚတြင္ ေဆးသားတို႔ကာ စုတ္တံျဖင့္ ျခယ္မႈန္းရသကဲ့သုိ႔ ေဆးမင္ထိုးျခင္းသည္လည္း ေဆးသားျဖင့္ လူ႔အေရျပားေပၚ ေဆးသားတို႔ထားသည့္ အပ္ႏွင့္ ေရးထိုးျခယ္မႈန္းရျခင္းပင္ ျဖစ္သည္။
ကြာျခားမႈတစ္ခုကေတာ့ ပန္းခ်ီကားခ်ပ္သည္ မႀကဳိက္လွ်င္ ဖ်က္ဆီး၍ရၿပီး အေရးျပားေပၚ ထိုးထားသည့္ ေဆးမင္သည္ မႀကဳိက္လွ်င္ ျပန္ဖ်က္ဖို႔ မလြယ္ကူျခင္းပင္ျဖစ္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ေရွးလူႀကီးမ်ားက “အိမ္ေထာင္မႈ၊ ဘုရားတည္၊ ေဆးမင္ရည္စုတ္ထိုး၊ ဤသံုးမ်ဳိး ခ်က္မပိုင္လွ်င္ ေနာင္ျပင္ရန္ ခက္သည့္အမ်ဳိး” ဟု စာခ်ဳိးခဲ့ၾကျခင္း ျဖစ္ပါသည္။
ေဆးမင္ထိုးျခင္းသည္ ပန္းခ်ီပညာရပ္ႏွင့္ ဆင္တူေသာ္လည္း လံုးလံုးတူညီမႈမရွိေၾကာင္းကို ရန္ကင္းၿမဳိ႕နယ္တြင္ ရန္ကင္းတက္တူးစတူဒီယိုဟူ၍ ဆိုင္ခန္းဖြင့္လွစ္ ထားေသာ ကိုသန္႔ဇင္၀င္းက “ပန္းခ်ီက ပိုေလးနက္တာေပါ့” ဟု မွတ္ ခ်က္ျပဳသည္။
ယေန႔ေခတ္တြင္ အမ်ားက သံုးစဲြေနၾကသည့္ တက္တူးထိုးျခင္းသည္ ကမၻာအႏွံ႔မွ ႏိုင္ငံအႏွံ႔တြင္ ေရွးယခင္ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာကပင္ တည္ရွိလာခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။ လြန္ခဲ့သည့္ ႏွစ္ေပါင္း ႏွစ္ေထာင္ေက်ာ္ကတည္းက ျမႇဳပ္ႏွံထားခဲ့သည့္ ေရွးေဟာင္းမံမီ႐ုပ္အေလာင္းမ်ားတြင္ တက္တူးထိုးထားျခင္းကို ေလ့လာသူမ်ားက ေတြ႕ရွိခဲ့ၾကသည္။
ေရာမေခတ္တြင္ ကၽြန္လူတန္းစားမ်ားႏွင့္ ရာဇ၀တ္သားမ်ားကို တက္တူးေဆးမင္႐ိုက္ႏွိပ္၍ အမွတ္အသား ျပဳထားခဲ့ၾကသည္။ ဂရိ၊ အေမရိက၊ ဂ်ပန္၊ အာဖရိကႏွင့္ ဥေရာပႏိုင္ငံမ်ားသည္ တက္တူးထိုးျခင္းကို အေစာဆံုးစတင္ လာခဲ့ၾကသည္ဟုလည္း မွတ္တမ္းမ်ားက ဆိုသည္။
ထိုစဥ္က တက္တူးကို ႐ိုးရာဓေလ့႐ုပ္ပံုမ်ား၊ တိရိစၧာန္႐ုပ္ပံုမ်ား၊ ပန္းပြင့္႐ုပ္ပံုမ်ား၊ ဘာသာေရးသေကၤတမ်ား၊ စာလံုးမ်ားကို သာ ေရးထိုးလာခဲ့ၾကၿပီး ကမၻာတြင္ ပထမဆံုး တက္တူးထိုးစက္ကို အေမရိကန္ႏိုင္ငံက ၁၈၉၁ ခုႏွစ္တြင္ စတင္ထုတ္လုပ္ခဲ့သည္။ ထို႔ ေနာက္ ခႏၶာကိုယ္တြင္ ေရးထိုးမည့္ တက္တူး႐ုပ္ပံုအသစ္အဆန္းမ်ားကို တီထြင္လာခဲ့ၾကသည္။
ထိုမတိုင္မီက လူမ်ဳိးစုအထိမ္းအမွတ္သေကၤတအျဖစ္ ေရးထိုးခဲ့ၾကသည့္ တက္တူး႐ုပ္ပံုမ်ားသည္ အလွအပတန္ဆာဆင္သည့္ ႐ုပ္ပံုမ်ားအျဖစ္သုိ႔ ေရြ႕လ်ားထြန္းကားလာခဲ့သည္။ ပထမကမၻာစစ္ၿပီးဆံုးသည့္ ေနာက္ပိုင္းတြင္ စစ္ေဘးဒဏ္ခံစားခဲ့ရသည့္ ႏိုင္ငံမ်ားမွ အမ်ဳိးသမီးမ်ားသည္ စစ္အတြင္းေသဆံုးသြားၾကသည့္ ခ်စ္သူရည္းစားမ်ားကို ေအာက္ေမ့တမ္းတသည့္ အေနျဖင့္ လိပ္ျပာ၊ ႏွင္းဆီ၊ ခ်စ္သူ၏ အမည္စသည္တို႔ကို ေရးထိုး ျခင္းျဖင့္ ခ်စ္ျခင္းေမတၱာကို ျပသခဲ့ၾကသည္ဟု သိရသည္။
ယေန႔ေခတ္ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္လည္း လူငယ္ထုအၾကားတြင္ တျဖည္းျဖည္း စိမ့္၀င္လာသည့္ တက္တူး ယဥ္ေက်းမႈက ခ်စ္သူစံုတဲြ တခ်ဳိ႕အတြက္ ခ်စ္ျခင္းေမတၱာကို သ႐ုပ္ေဖာ္စရာတစ္ရပ္လည္း ျဖစ္လာခဲ့သည္။
“ခုေခတ္က အျပန္အလွန္ ခ်စ္သူရည္းစားေတြ တက္တူးထိုးတာ ေခတ္စားလာတယ္လို႔ ထင္တယ္။ စိတ္ေက်နပ္မႈ ျဖစ္ေစတယ္လို႔ထင္တယ္။ ကိုယ့္ခ်စ္သူက ကိုယ့္ကို တကယ္ခ်စ္တယ္လို႔ ပိုၿပီး ယံုၾကည္လို႔ရတယ္” ဟု အသက္ ႏွစ္ဆယ္ေက်ာ္အရြယ္ မခိုင္ျပည့္က ေျပာသည္။
သူမ၏ ခ်စ္သူက သူမအမည္ကို ခႏၶာတြင္ ေရးထိုးထားသကဲ့သို႔ ခ်စ္သူ၏အမည္ကိုလည္း သူမ၏ ေက်ာျပင္တြင္ ကိုယ္တိုင္ေရးထိုးခဲ့ေသာ မခုိင္ျပည့္က “တက္တူးဘာလို႔ ထိုးလဲဆိုေတာ့ ေဂၚခ်င္လို႔ေပါ့ေနာ္။ အနာခံၿပီး ထိုးထားတာ။ မထိုးတဲ့သူေတြထက္ေတာ့ ေဂၚတယ္ဆိုတာျဖစ္ခ်င္တာ။ ဒါက လူငယ္ေတြၾကားက ယဥ္ေက်းမႈပဲ။ ကိုယ့္အေရျပားေပၚကုိယ္ ယံုၾကည္မႈတည္ေဆာက္တာမ်ဳိးေလ” သူမ၏ တက္တူးႏွင့္ပတ္သက္သည့္ လူငယ္အျမင္ကို ဆက္ေျပာျပသည္။
၁၉ ရာစုေႏွာင္းပိုင္းက အဂၤလန္ႏိုင္ငံ လူကံုထံလူတန္းစားၾကားတြင္ ေခတ္စားခဲ့သည့္ တက္တူးထိုးျခင္းဓေလ့သည္ ယေန႔မွာေတာ့ ပိုမိုက်ယ္ျပန္႔လာၿပီး ကမၻာေက်ာ္ Celebrity မ်ားမွအစ သာမန္လက္လုပ္လက္စားလူငယ္ေလး အဆံုးထိ ထိုးေဖာက္လာေနခဲ့ၿပီျဖစ္သည္။
ယေန႔ေခတ္ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ တက္တူးထိုးသည့္လုပ္ရပ္ကို လူႀကီးမိဘမ်ားက တားျမစ္ေလ့ရွိၿပီး တက္တူးထိုးျခင္းသည္ မိုက္႐ူးရဲဆန္ျခင္း၊ လမ္းေဘးစ႐ိုက္ဆန္ျခင္း၊ သိကၡာမရွိျခင္း စသည့္ အျမင္မ်ဳိးစံုျဖင့္ ထင္မွတ္ယူေနဆဲျဖစ္
သည္။ သို႔ေသာ္ အခ်ဳိ႕ေသာ လူႀကီးမိဘမ်ားကေတာ့ ထိုအရာမ်ားကို ေခတ္ႏွင့္ေလ်ာ္ညီစြာပင္ မ်က္ကြယ္ ျပဳလာၾကသည္ကို ေတြ႕ရသည္။
“ခုေနာက္ပိုင္း မဆိုးပါဘူး။ လက္ခံလာပါတယ္။ တက္တူးထိုးတာကို ပ်က္စီးတယ္လို႔ ေျပာလို႔ရတဲ့အခ်က္ေတြရွိရင္ ေျပာေပါ့။ တစ္ခုေတာ့ရွိတယ္။ အရမ္းႀကီး ခေရစီျဖစ္ၿပီး မ်က္ႏွာေတြ နည္းနည္းၾကည့္လို႔ အဆင္မေျပတဲ့ေနရာ အႏွံ႔ထိုးရင္ေတာ့ မေကာင္းဘူး” ဟု မခုိင္ျပည့္က ဆိုသည္။
၂၀၀၅ ခုႏွစ္က တက္တူးထိုးဖူးၿပီး ယခုအခါ ဆက္ထိုးရန္ စိတ္မပါေတာ့ဟုဆိုသည့္ အသက္ ၂၇ ႏွစ္အရြယ္ ကိုသူရကလည္း “လူႀကီးအားလံုးလက္မခံၾကေသးေပမယ့္ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားကေတာ့ သိပ္မေျပာၾကေတာ့ဘူး။ လူငယ္
ေတြၾကားထဲ ေတာ္ေတာ္စိမ့္၀င္လာတယ္ပဲ ေျပာရမွာပဲ။ ကၽြန္ေတာ္ေတြ႕တဲ့ လူငယ္ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားကေတာ့ ထိုးခ်င္စိတ္ရွိရင္ ထိုးလုိက္ၾကတာပဲ။ အရင္လို သိပ္မစဥ္းစားၾကေတာ့ဘူး။ ၿပီးေတာ့ ဖက္ရွင္တစ္ခုျဖစ္လာတယ္။ မိန္းကေလးေတြပါ ထိုးလာၾကတယ္ဆိုေတာ့” ဟု ေျပာသည္။
၂၀၁၁၊ ၂၀၁၂ ခုႏွစ္မ်ားတြင္ ၁၇ ႏွစ္အရြယ္ လူငယ္မ်ားသာမက ၄၀ ေက်ာ္အရြယ္ လူလတ္ပိုင္းမ်ားလည္း တက္တူးထိုးျခင္းကို စဲြမက္လာၾကၿပီး လူငါးဦးတြင္ ႏွစ္ဦးက အမ်ဳိးသမီးမ်ားပါတတ္ေၾကာင္း ရန္ကင္းတက္တူးစတူဒီယိုမွ ကိုသန္႔ဇင္၀င္း(ခ)ကိုကုလားက ေျပာသည္။
ကိုကုလားမွာ ၂၀၀၃ ခုႏွစ္ ခန္႔မွစ၍ တက္တူးေလာကအတြင္း ၀ါသနာအရ ၀င္ေရာက္လာခဲ့ျခင္းျဖစ္ၿပီး အေပါင္းအသင္း မိတ္ေဆြမ်ားကို တစ္ပိုင္တစ္ႏိုင္ထိုးေပးရာမွတစ္ဆင့္ နာမည္ေက်ာ္လာခဲ့သူျဖစ္သည္။
“ကၽြန္ေတာ္က ငယ္ငယ္ေလးကတည္းက ပန္းခ်ီဆဲြတာ ၀ါသနာပါတယ္။ ပန္းခ်ီဆိုတာက အ႐ုပ္ပံုေတြေပါ့။ တက္တူးထိုးတာကေတာ့ ငယ္ငယ္ကပဲ ၀ါသနာပါတာ။ အသိတစ္ေယာက္က ကၽြန္ေတာ္ပန္းခ်ီ ဆဲြတတ္တာသိေတာ့ သူ႔ကိုထိုးခိုင္းတယ္။ ပထမေတာ့ သူမ်ားအသားကို မထိုးရဲဘူး။ ေဆး၀င္သြားတာျမင္လိုက္ေတာ့ ေပ်ာ္သြားတယ္။ အဲဒီေန႔ကစၿပီး ဖီးလ္၀င္သြားတာ။ ေတာက္ေလွ်ာက္ ဒါပဲလုပ္လာေတာ့တယ္” ဟု သူ၏ ျဖတ္သန္းမႈ တစ္စိတ္တစ္ပိုင္းကို ရွင္းျပသည္။
လူ႔အေရျပားေပၚတြင္ ေရးထိုးရမည့္႐ုပ္ပံုမ်ားကို အြန္လိုင္းမွတစ္ဆင့္ရွာေဖြရင္း ကိုယ္ပိုင္အေတြ႕အႀကံဳျဖင့္ ေပါင္းစပ္ေရးဆဲြေပးေနသည့္ ကိုကုလားကို ရန္ကုန္ တက္တူးအသိုင္းအ၀ိုင္းအတြင္း လူသိမ်ားလာခဲ့သည္။
ကိုယ္ႏွစ္သက္ရာ ဒီဇိုင္းမ်ားကို ခႏၶာကိုယ္တြင္ အလွဆင္လာၾကသလို တခ်ဳိ႕ကလည္း ျမန္မာ့႐ုိးရာ ကႏုတ္ပန္းမ်ား၊ ကိႏၵရီကိႏၵရာ ႐ုပ္ပံု၊ ေလာကနတ္႐ုပ္ပံု၊ စစ္သူႀကီး႐ုပ္ပံု စသည္တို႔ကို ေရးထိုးၾကၿပီး ယင္းမွာ နည္းပါးေၾကာင္း သိရသည္။
ရန္ကုန္ၿမဳိ႕တြင္ ဆိုင္ႏွင့္ ကႏၵားႏွင့္ ဖြင့္လွစ္ထားသည့္ တတ္တူးဆိုင္မ်ား ၈ ဆိုင္ခန္႔သာရွိၿပီး အိမ္မွာပင္ေရးထိုးေပးသူက ပုိမ်ားေနေသးသည္။ “ဆိုင္က အဓိက မဟုတ္ဘူး။ Player က အဓိကပါ” ဟု ကိုကုလားက ဆိုသည္။
ရန္ကုန္ၿမဳိ႕ထက္စာလွ်င္ မႏၲေလးၿမဳိ႕က တက္တူးေရးထိုးေပးသူ အမ်ားဆံုးရွိၿပီး နာမည္ေက်ာ္ တက္တူးဆရာမ်ားကို “ကိုတြတ္ပီ၊ ကိုဖိုးေက်ာ္၊ ကိုရွမ္းေလး၊ ေက်ာ္လျပည့္၊ ကိုပိန္၊ ကိုေအာင္သူတို႔က မႏၲေလးမွာနာမည္ႀကီးတယ္” ဟု သူက ေျပာျပသည္။
ေသြးေၾကာထိမေရာက္ဘဲ အေရျပား၏ ႏွစ္လႊာေျမာက္ကို အပ္ျဖင့္ေရးရသည့္ တက္တူးထိုးျခင္းကို အလြယ္တကူ ေရာင္ရမ္းတတ္သည့္ အသားေရရွိသူ၊ ဆီးခ်ဳိ ေရာဂါရွိသူ၊ သိြဳင္း႐ိြဳက္ေရာဂါရွိသူ၊ ႏွလံုးေရာဂါ၊ အေရျပားေရာဂါ၊ ၀က္႐ူးျပန္ေရာဂါရွိသူတို႔ ထိုးႏွံရန္ မသင့္ဘဲ ထိုးႏွံေပးသူကလည္း အသံုးျပဳသည့္ပစၥည္းမ်ားျဖစ္သည့္ တစ္ခါသံုးအပ္၊ တစ္ခါသံုးလက္အိတ္၊ ေဆးထိုးစက္မ်ားကို အႏၲရာယ္ကင္းရွင္းေစရန္ အထူး ဂ႐ုစိုက္ရမည္ျဖစ္သည္။ သို႔မဟုတ္ပါက အေရျပားဒဏ္ရာမွတစ္ဆင့္ ကူးစက္ေရာဂါမ်ား ၀င္ေရာက္ႏိုင္ၿပီး ေရာဂါျဖစ္ပြားႏႈန္း မ်ားႏိုင္မည္ျဖစ္သည္။
တက္တူးထိုးသက္ ၈ ႏွစ္ ေက်ာ္လာၿပီျဖစ္သည့္ အသက္ ၂၉ ႏွစ္အရြယ္ ကိုကုလားက “တက္တူးေဆးထဲမွာ အနီေရာင္ပါတဲ့ ေဆးေတြက ဟသၤာျပဒါးပါတတ္လို႔ ေသခ်ာၾကည့္၀ယ္ရတယ္။ ျပဒါးအရမ္းပြင့္ေနရင္ အသားနဲ႔ ျပႆနာျဖစ္တယ္။ အလာ့ဂ်စ္ျဖစ္တတ္လို႔ တက္တူးဆရာေတြ ဂ႐ုစိုက္သင့္တယ္။ က်န္တာေတာ့ ဆိုးက်ဳိးနည္းပါတယ္” ဟု ရွင္းျပသည္။
“တက္တူးနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီးေတာ့ ျပႆနာအႀကီးႀကီးေတြေတာ့ သိပ္မၾကားမိပါဘူး။ ဒါေပမဲ့ ျဖစ္ႏိုင္တာေတြကေတာ့ လူတစ္ေယာက္နဲ႔ တစ္ေယာက္ ကူးစက္တတ္တဲ့ ဘီပိုး၊ စီပိုး၊ HIV ေရာဂါေတြကို စိုးရိမ္ရတယ္။ အပ္မသန္႔ခဲ့ဘူးဆိုရင္ ျဖစ္ပြားႏိုင္တဲ့ ရာႏႈန္းမ်ားတယ္။ ျဖစ္လာရင္လည္း ေၾကာက္စရာအရမ္းေကာင္းတယ္။ အေရာင္ေတြက ဆိုးေဆးတစ္မ်ဳိး ျဖစ္တဲ့အတြက္ေၾကာင့္ တခ်ဳိ႕ေတြမွာ ခႏၶာကိုယ္ရဲ႕ အဂၤါအစိတ္အပိုင္းေတြကို သက္ေရာက္မႈရွိႏိုင္တယ္” ဟု အေထြေထြ ေရာဂါကု ဆရာ၀န္ ေဒါက္တာလႈိင္စိုး၀ယ္က တက္တူးထိုးရာတြင္ သံုးစဲြသည့္ ပစၥည္းမ်ား မမွန္ကန္မႈေၾကာင့္ ျဖစ္လာႏိုင္သည့္ ေဘးထြက္ဆိုးက်ဳိးမ်ားကို ရွင္းျပသည္။
တက္တူးကို ႀကိဳက္ႏွစ္သက္၍ ထိုးၾကသူတို႔ရွိသကဲ့သို႔ လူငယ္တို႔သဘာ၀ သူငယ္ခ်င္းအေပါင္းအသင္းမ်ား တက္တူးထိုးၾကသည္ကို ျမင္၍ ေရာေႏွာလိုက္ထိုးၾကသူမ်ားလည္းရွိသည္။ အသက္ ၂၃ ႏွစ္အရြယ္ ကိုျမတ္သူေအာင္က
“ေမၿမဳိ႕မွာ ထိုးတာ။ ထိုးတုန္းက ၁၉ ႏွစ္ေလာက္ပဲရွိေသးတယ္။ ကိုယ့္သူငယ္ခ်င္း အခ်င္းခ်င္းၾကားမွာ အားက်လို႔ ငါလည္းထိုးမယ္ဆိုၿပီး သြားထိုးတာ။ အ႐ုပ္ကို သေဘာေတာ့မက်ဘူး။ ထပ္ထိုးခ်င္ေသးတယ္” ဟု ၎ေရးထိုးခဲ့သည့္ တက္တူးအေတြ႕အႀကံဳကို ေျပာျပသည္။
တက္တူးထိုးျခင္းကို ႏွစ္သက္သည့္ လူငယ္ပရိသတ္ရွိသကဲ့သို႔လည္း မႏွစ္သက္သည့္ လူငယ္မ်ားလည္း ရွိစၿမဲပင္ျဖစ္ သည္။ “အခုေခတ္က တက္တူးယဥ္ေက်းမႈကို လိုတာထက္ပိုၿပီး ေနရာစံုထိုးတယ္။ အခုေခတ္ထိုးတာေတြကိုေတာ့ မဆန္႔က်င္ေပမယ့္ သေဘာမက်ဘူး” ဟု အသက္ ၂၅ ႏွစ္အရြယ္ လူရႊင္ေတာ္ ကိုစိုးမိုးက ဆိုသည္။
သဃၤန္းကၽြန္းၿမဳိ႕နယ္တြင္ ေနထိုင္သည့္ အသက္ ၁၉ ႏွစ္အရြယ္ မအင္ၾကင္းျဖဴကေတာ့ “တစ္ခ်ဳိ႕က်ေတာ့လည္း အလွထိုးတယ္ေလ။ ေသးေသးေလးပဲျဖစ္ျဖစ္ေပါ့။ အဲ့ဒါဆိုေတာ္ေသးတယ္။ တခ်ဳိ႕ေယာက်္ားေလးေတြဆို လက္ေမာင္း အျပည့္ထိုးၾကတယ္။ ဘာပံုေတြမွန္းမသိဘူး။ လမ္းသရဲလိုလို ဘာလိုလုိနဲ႔။ နာမည္တို႔ဘာတို႔ စာတန္းေလးေတြ မသိမသာထိုးတာမ်ဳိးဆိုရင္ေတာ့ ေတာ္ေသးတယ္” ဟု သူမ၏အျမင္ကို ေျပာျပသည္။
အမ်ဳိးသမီးမ်ား တက္တူးထိုးျခင္းကိုလည္း အမ်ားစုက ယဥ္ေက်းမႈေပတံျဖင့္ တိုင္းတာေနၾကဆဲျဖစ္ၿပီး အလွအပအႏုပညာတစ္ရပ္အေနျဖင့္ ခံစားသူ နည္းပါးေနေသးသည္။ တခ်ဳိ႕ေသာ အမ်ဳိးသမီးတို႔ကလည္း တက္တူးကို ရင္သားႏွင့္ ခါးေအာက္ တင္ပါးအထက္နားတြင္ ထုိးႏွံျခင္းမ်ဳိးရွိေသာေၾကာင့္ ယဥ္ေက်းမႈ အျမင္ျဖင့္ၾကည့္လွ်င္ အျမင္ေစာင္းၾကသည့္သဖြယ္ ရွိေနေသးသည္။
ျပည္ပတြင္ ေနထုိင္သည့္ စာေရးဆရာမင္းဒင္က “ပိုဆုိးတာက မိန္းကေလးေတြပါ ေဆးမင္ေၾကာင္ထိုးတဲ့ အလုပ္ကို စဲြစဲြ လမ္းလမ္း ျဖစ္လာၾကတာကို အရမ္းအံ့ၾသတယ္။ လူသားေတြဟာ ကိုယ္ပုိင္အလွတရားကို ေဖာ္က်ဴးဖို႔ နည္းလမ္းရွာၾကတာ လမ္းလဲြကုန္ေရာ့သလားလို႔ စဥ္းစားမိတယ္” ဟု ဆုိလာသည္။
ယခင္ေခတ္ကာလမ်ားက တက္တူးထိုးျခင္းကို လူမ်ဳိးစုတခ်ဳိ႕၏ အသိုင္းအ၀ိုင္း၊ အဆင့္အတန္းႏွင့္ ေဖာ္ျပေလ့ရွိၾကေသာ္လည္း ယခုအခါ တက္တူးထုိးျခင္းသည္ အလွအပ အႏုပညာတစ္ရပ္ ျဖစ္လာခဲ့ပါၿပီ။ အမ်ားသိၾကသည္မွာေတာ့ ဘုရားပဲြ ေစ်းတန္းမ်ား၏ ၁၂ ပဲြေစ်းသည္မ်ားၾကား ေမာ္တာစက္တစ္လုံးျဖင့္ ေရးထုိးေပးေန သည့္ ပ်ံက်တက္တူးဆုိင္ေလးမ်ားပင္ ျဖစ္သည္။
နာမည္ေက်ာ္ တက္တူးဆုိင္မ်ားတြင္ ထိုးႏွံလွ်င္ ႐ုပ္ပုံအရြယ္အစားႏွင့္ အေနအထားေပၚမူတည္၍ အနည္းဆုံး က်ပ္သုံး
ေသာင္းမွသည္ သိန္းႏွင့္ခ်ီ၍ ကုန္က်တတ္ေသာေၾကာင့္ ေငြေၾကးမတတ္ႏုိင္သူ လူငယ္တို႔အတြက္ ပဲြေစ်းတန္းတက္တူးကိုသာ ဖက္တြယ္စရာျဖစ္လာရသည္။
လူငယ္အမ်ားစု၏ ခႏၶာကိုယ္ေပၚမွ တက္တူး႐ုပ္ပုံမ်ားသည္ ထို ၁၂ ပဲြ တက္တူးဆုိင္ေလးမ်ားထံမွ အစတည္လာေလ့ရွိၿပီး တခ်ဳိ႕ကေတာ့ သူငယ္ခ်င္း အခ်င္းခ်င္း ေရးထုိးေပးျခင္းမ်ဳိးျဖင့္ စတင္ခဲ့ၾကသည္။ ထိုအရင္းအျမစ္မ်ားမွတစ္ဆင့္ မလိုလားအပ္ေသာ ေရာဂါျပႆနာမ်ား ျဖစ္ေပၚလာေလ့ရွိသည့္အတြက ္တက္တူးေရးထိုးျခင္းအေပၚ တြန္႔ဆုတ္ခဲ့ၾကျခင္း ျဖစ္သည္။ သို႔ေသာ္ ယခုအခါတြင္ေတာ့ ၁၂ ပဲြေစ်းမွ တက္တူးဆုိင္မ်ားကလည္း တစ္ခါသံုးအပ္ကို သုံးစဲြလာၾကသည္ကို ေတြ႕ရသည္။
“ပဲြေစ်းတန္းမွာ ထိုးေပးတာေတြ မျဖစ္ေစခ်င္ေတာ့ဘူး။ ကိုယ့္ပညာနဲ႔ ဆုိင္ဖြင့္ၿပီး သင့္တင့္တဲ့ ေစ်းနဲ႔ ထိုးေပးၾကေစခ်င္တယ္။ ဒီလိုပဲြေတြမွာ လုိက္ထိုးေနမယ့္အစား ကိုယ့္အႏုပညာနဲ႔ကုိယ္ထုိးမယ့္ လူကေရာက္လာမွာပဲ” ဟု ကိုကုလားက ၁၂ ပဲြေစ်းတန္းမ်ားမွ တက္တူးဆုိင္ခန္းမ်ားအေပၚ အႀကံျပဳသည္။
ဆယ္စုႏွစ္အေတာ္ၾကာ အမ်ားစု လက္သင့္မခံခဲ့ၾကေသာ တက္တူးေရးထုိးျခင္း အႏုပညာသည္ ၂၀၁၀ ေနာက္ပိုင္းတြင္ အလွအပ ဖက္ရွင္ဒီဇုိင္းတစ္ရပ္အျဖစ္ လူငယ္၊ လူလတ္ပိုင္း အမ်ဳိးသား၊ အမ်ဳိးသမီးတို႔ ၾကားထဲသို႔ တုိး၀င္လာခဲ့သည္။
လူသိမ်ား ထင္ရွားေသာအႏုပညာ ရပ္၀န္းမွ ေငြၾကယ္ပြင့္ တခ်ဳိ႕ထံတြင္လည္း က်ား၊မ မေရြး တက္တူးဖက္ရွင္မ်ားျဖင့္ တန္ဆာဆင္ထားသည္ကို ေတြ႕လာရသည္။
ၿပီးခဲ့သည့္ ၂၀၁၂ ခုႏွစ္တြင္ တက္တူးဆုိင္မ်ားက ေန႔စဥ္ လူမျပတ္တမ္း ထိုးႏွံေပးခဲ့ရၿပီး ယခုႏွစ္မွ စတင္ကာ ပိုမို ပြင့္လန္းလာလိမ့္မည္ဟု တက္တူးေရးထုိးသူတို႔က ယုံၾကည္ထားၾကသည္။
“ျဖစ္သလို မလုပ္ဘူးဆိုရင္ ဒီထက္ပို တုိးတက္ဖို႔ပဲ ရွိတယ္။ ျဖစ္သလိုေရး၊ ျဖစ္သလို ထိုးမယ္ဆိုရင္ေတာ့ တက္တူး ထိုးတာကို ႐ႈတ္ခ်တဲ့လူ မ်ားလာမယ္။ ျမင္တာနဲ႔ အသားက လွတယ္လို႔ ေျပာႏုိင္ဖုိ႔ လိုတယ္” ဟု ကိုသန္႔ဇင္၀င္းက တက္တူး ေရးထုိးသူ တစ္ဦးအေနျဖင့္ မွတ္ခ်က္ျပဳသည္။
တက္တူးသည္ အလွအပတစ္ရပ္သာ ျဖစ္ပါသည္။ တက္တူးထုိးသူတုိင္းသည္ လမ္းသရဲ မဟုတ္၊ လူမုိက္မဟုတ္ၾကသလို တက္တူးထုိးသည့္ မိန္းကေလးမ်ားကိုလည္း မေကာင္းသည့္ အမ်ဳိးသမီးဟု သတ္မွတ္လို႔ မရဘဲ ေခတ္ႏွင့္အညီ ေမ်ာပါလာေသာ ဖက္ရွင္တစ္ရပ္သာျဖစ္ေၾကာင္း တက္တူးထိုးထားသူမ်ားက တညီတညြတ္တည္း မွတ္ခ်က္ေပးၾကပါသည္။
လူငယ္တစ္ဦး၏ ယုံၾကည္ခ်က္အရ ျပဳလုပ္ခဲ့သည့္ လုပ္ရပ္ႏွင့္ပတ္သက္၍ ခ်စ္သူ၏အမည္ကို ခႏၶာကိုယ္တစ္ေနရာတြင္ အျမတ္တႏုိး ေရးထုိးထားေသာ မခုိင္ျပည့္တစ္ေယာက္ ေနာင္တမရမိပါ။ သူကေအာက္ပါအတုိင္း ေျပာပါသည္။
“ကိုယ္ယုံၾကည္ရာ ကိုယ္လုပ္ခဲ့တဲ့ အမွတ္တရေပါ့။ တက္တူးဆိုတာ အသက္ႀကီးလာတဲ့အခါ လူငယ္ဘ၀ရဲ႕ အမွတ္ရစရာတစ္ခုေတာ့ ျဖစ္လာမွာေပါ့” ဟူ၍ ျဖစ္သည္။
ေရးသားသူ- ဥကၠာကိုကို
7Day News Journal Facebook
0 မှတ်ချက်များ:
မှတ်ချက်ပြုရန်