ႏွစ္ကုန္ပိုင္းတြင္ ျပည္တြင္းေလဆိပ္ ၃၉ ခု တိုးခ်ဲ႕၊
အဆင့္ျမႇင့္တင္ေရးကုိ ကန္ထ႐ုိက္စနစ္ျဖင့္ လုပ္ကိုင္ရန္ ျမန္မာအစိုးရက
စီစဥ္ေနေသာ္လည္း ယိုယြင္းပ်က္စီးေနသည့္ ေလယာဥ္ကြင္းမ်ားကို ပုဂၢလိကက႑က
တာဝန္ယူ အဆင့္ျမွင့္တင္ႏိုင္မည္လား ဆုိသည့္ သံသယမ်ားက ထြက္ေပၚေနသည္။
ၿပီးခဲ့သည့္ မတ္လအတြင္း ရန္ကုန္တြင္ က်င္းပခဲ့ေသာ ေလေၾကာင္းဆိုင္ရာ
အစည္းအေဝးတခု၌ ေလေၾကာင္း ပို႔ေဆာင္ေရး ၫႊန္ၾကားမႈ ဦးစီးဌာနမွ
တာဝန္ရွိသူတဦးက ျမန္မာႏိုင္ငံကို ေဒသတြင္း ေလေၾကာင္းပို႔ေဆာင္ေရး
အခ်က္အခ်ာေနရာတခု အျဖစ္သို႔ ျပန္လည္ ေရာက္ရွိႏိုင္မည့္ အစီအစဥ္မ်ား
ရွိေနသည္ဟု စီးပြားေရး လုပ္ငန္းရွင္မ်ားကို အသိေပးခဲ့သည္။
ေလေၾကာင္းပို႔ေဆာင္ေရး ၫႊန္ၾကားမႈ ဦးစီးဌာန၏ အဆိုအရ လက္ရွိမိုးရာသီ
ကုန္ဆံုးခ်ိန္တြင္ ေလဆိပ္မ်ားကို အဆင့္ျမႇင့္ ျပဳျပင္ေရးအတြက္
ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမည့္ ကုမၸဏီမ်ားကို ေနာက္ဆံုး တင္ဒါ ေခၚယူသြားမည္ဟု
သိရသည္။
အဆိုပါ ေလဆိပ္မ်ားထဲတြင္ ႏိုင္ငံျခားသား ကမၻာလွည့္ခရီးသည္ လာေရာက္မႈ
တိုးတက္လာေနေသာ အင္းေလးကန္ အနီးမွ ဟဲဟိုးေလဆိပ္၊ ပုဂံရွိ
ေညာင္ဦးေလဆိပ္ႏွင့္ ငပလီကမ္းေျခမွ သံတြဲေလဆိပ္တို႔အျပင္
စီးပြားေရးအခ်က္အခ်ာ ေနရာမ်ား အျဖစ္အေကာင္အထည္ ေဖာ္ေနသည့္
ေက်ာက္ျဖဴေလဆိပ္လည္း ပါဝင္သည္။
ျပည္တြင္းေလဆိပ္မ်ား အဆင့္ျမႇင့္တင္ျခင္းသည္ ခရီးသည္အေရအတြက္
မ်ားျပားလာ၍ က်ယ္ျပန္႔လာသည့္ ေလဆိပ္မ်ား၏ ေဘးကင္းလံုၿခံဳမႈဆိုင္ရာမ်ား
ေခတ္မီလာေစရန္ႏွင့္ အဆင့္ျမွင့္တင္ႏိုင္ရန္ ရည္ရြယ္ျခင္းျဖစ္ၿပီး၊
စီးပြားေရးဖြံ႕ၿဖိဳးမႈ က်ယ္ျပန္႔လာသည့္အေလ်ာက္ ျမန္မာႏိုင္ငံတဝွန္းသို႔
စီးပြားေရးကိစၥျဖင့္ သြားေရာက္ၾကမည့္သူမ်ား၊ ကမၻာလွည့္ ခရီးသည္မ်ားကို
ဝန္ေဆာင္မႈေပးႏိုင္ရန္ ျဖစ္သည္ဟု ဆိုသည္။
ရန္ကုန္အေျခစိုက္ ခရီးသြားလုပ္ငန္း ကြ်မ္းက်င္သူ Henrich Dahm က
အဓိကၿမိဳ႕ႀကီးမ်ားထက္ ျပည္တြင္း အျခားေနရာမ်ားသို႔ သြားေရာက္လိုသည့္
ခရီးသည္ အေရအတြက္ တိုးလာခ်ိန္တြင္ ျပည္တြင္းေလဆိပ္ တခ်ိဳ႕တိုးတက္ဖို႔
လိုအပ္ေနေၾကာင္း ဧရာဝတီသို႔ ေျပာသည္။
၂၀၁၂ ခုႏွစ္အထိ ျမန္မာႏိုင္ငံသို႔ တႏွစ္လွ်င္ ကမၻာလွည့္ခရီးသည္ ၁
သန္းေက်ာ္ခန္႔ လာေရာက္ခဲ့ၿပီး၊ အနာဂတ္တြင္ ႏိုင္ငံျခားဧည့္သည္ ၅ သန္း
လာေရာက္မည္ဟု အစိုးရက ခန္႔မွန္းထားသည္။
“ခရီးသြားလုပ္ငန္း အေျခခံအေဆာက္အအံု အလြန္အကြ်ံ လိုအပ္ေနတာကို
ေျဖရွင္းဖို႔၊ ျပည္တြင္း ေလဆိပ္ေတြ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးက အေရးႀကီးပါတယ္၊
ရန္ကုန္ေလဆိပ္ စြမ္းေဆာင္ရည္ အားနည္းေနတာကိုလည္း ေျဖရွင္းရမယ္၊
တိုင္းျပည္အတြင္းက ေနာက္ထပ္ ေဒသအသစ္ေတြကို သြားေရာက္မႈ ျမႇင့္တင္ဖို႔အတြက္
ပုဂံ၊ အင္းေလး၊ မႏၲေလး၊ ၿမိတ္ စတဲ့ ေနရာေတြကို ကမၻာလွည့္ ခရီးသည္ေတြ ေလယာဥ္
တိုက္႐ိုက္စီးသြားႏိုင္ဖို႔ လိုအပ္ပါတယ္” ဟု Henrich Dahm က ေျပာသည္။
ရန္ကုန္ အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာ ေလဆိပ္ႏွင့္ မႏၱေလး အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာ
ေလဆိပ္တို႔ကို အဆင့္ျမႇင့္တင္ရန္ ျမန္မာႏိုင္ငံမွ ေအးရွားေဝါလ္ ကုမၸဏီ၏
ကုမၸဏီခြဲတခုႏွင့္ ဂ်ပန္ႏိုင္ငံမွ မစ္ဆူဘီရွီ ေကာ္ပုိေရးရွင္း တို႔ကို
ခ်ထားေပးခဲ့ၿပီး ေနာက္ပိုင္း ျပည္တြင္းေလဆိပ္ တင္ဒါမ်ား
ေပၚေပါက္လာျခင္းျဖစ္သည္။
ပုဂၢလိကပိုင္းက ေလဆိပ္မ်ားကို တာဝန္ယူ လုပ္ကိုင္သည့္ စနစ္က
ျပည္ပႏိုင္ငံမ်ားတြင္ ေအာင္ျမင္မႈ ရရွိေနၿပီး ေလေၾကာင္းဆိုင္ရာ အေျခခံ
အေဆာက္အအံုမ်ား တိုးခ်ဲ႕လိုေသာ အစိုးရမ်ား အတြက္လည္း
ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံရသည့္ ပမာဏ နည္းပါးသြားသျဖင့္ အဆင္ေျပလွသည့္စနစ္ ျဖစ္သည္။
သို႔ေသာ္လည္း ပုဂၢလိကမ်ားသည္ ဤကဲ့သို႔ ေသာ စီမံကိန္းမ်ားတြင္ လိုအပ္ေသာ
ေငြေၾကးအားလံုးကို က်ခံလိုေသာဆႏၵ အၿမဲတမ္း မထားႏိုင္ၾကပါ၊ ထိုအျဖစ္မ်ိဳးကို
ရန္ကုန္ၿမိဳ႕အတြက္ ေနာက္ထပ္ ေလဆိပ္သစ္တခု ေဆာက္လုပ္ရန္ တင္ဒါ
ေခၚယူသည့္အခ်ိန္တြင္ ျမန္မာ အစိုးရ ႀကံဳေတြ႕ခဲ့သည္။
ဟံသာဝတီေလဆိပ္ စီမံကိန္းအတြက္ တင္ဒါခ်ထား ေပးသည့္အခ်ိန္တြင္
ေတာင္ကိုရီးယားႏိုင္ငံမွ အင္ခြ်န္း (Incheon) ကုမၸဏီႏွင့္
ေလေၾကာင္းပို႔ေဆာင္ေရး ၫႊန္ၾကားမႈ ဦးစီးဌာနတို႔ၾကားတြင္
ေငြေၾကးစိုက္ထုတ္မႈႏွင့္ ပတ္သက္၍ သေဘာထား မတူညီမႈမ်ား ရွိခဲ့သည္။
ေနာက္ဆံုးတြင္ အစိုးရက အေမရိကန္ေဒၚလာ ၁ ဒသမ ၄ ဘီလီယံမွ ၁ ဒသမ ၅
ဘီလီယံအတြင္း ကုန္က်မည္ဟု ခန္႔မွန္းထားသည့္ စီမံကိန္း ကုန္က်စရိတ္၏ တဝက္ကို
ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးေခ်းေငြအျဖစ္ ရရွိဖို႔ အာမခံေပးရန္ သေဘာ တူညီလိုက္ရသည္။
တျခားေသာ အေျခခံအေဆာက္အအံုမ်ား အဆင့္ျမႇင့္ေရးတြင္ ပုဂၢလိကက႑မွ ေငြမ်ား
ပါဝင္လာေအာင္ ေဆာင္ရြက္ရာတြင္မူ ေအာင္ျမင္မႈမ်ား ရရွိသည္ကုိ ေတြ႕ရသည္။
အာရွဖြံ႔ၿဖိဳးေရးဘဏ္ (ADB) မွ ရန္ကုန္အေျခစိုက္ ပညာရွင္တဦးျဖစ္ေသာ Peter
Brimble က ယမန္ႏွစ္က တင္ဒါေခၚယူ ခ်ထားေပးခဲ့ေသာ တယ္လီဖုန္း ဆက္သြယ္ေရး
လိုင္စင္ ၂ ခု ခ်ထားေပးခဲ့ရာတြင္ မွ်တစြာ ယွဥ္ၿပိဳင္မႈရွိခဲ့သည္ဟု
ျမင္ေတြ႕ခဲ့ရၿပီး၊ ေနာက္ေရာက္လာရန္ရွိသည့္ ႀကီးမားေသာ
ေငြေၾကးရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈ မ်ားအတြက္ စိတ္ခ်စရာ ျဖစ္ေစခဲ့သည္ဟု ေျပာသည္။
ADB က စြမ္းအင္က႑အတြက္ အစိုးရက လုပ္ေဆာင္ေနေသာ တင္ဒါေခၚယူမႈမ်ားတြင္
ျမန္မာႏိုင္ငံအတြက္ အေကာင္းဆံုးရလဒ္ ရရွိႏိုင္မည့္ သေဘာတူညီမႈမ်ား
ျဖစ္ေပၚလာေရးအတြက္ အကူအညီေပးသည့္ အစီအစဥ္တခုကို စတင္ေနၿပီဟု ဆုိသည္။
“တင္ဒါ ေခၚယူေရး လုပ္ငန္းစဥ္အတိုင္းပဲ သြားဖို႔ မဟုတ္ပါဘူး၊
အစိုးရနဲ႔ပုဂၢလိက ပူးေပါင္းၿပီး လုပ္ရမွာလား၊ ဒါမွမဟုတ္ အစိုးရပိုက္ဆံနဲ႔ပဲ
လုပ္ရမွာလား၊ ဒါမွမဟုတ္ အလွဴရွင္ေတြနဲ႔ ပူးေပါင္းၿပီး လုပ္မွာလား၊
ဘယ္လိုနည္းလမ္းကို သံုးမွာလဲ ဆိုတဲ့ေနရာမွာ တိုင္းျပည္ရဲ႕
လိုအပ္ခ်က္ေတြကိုလည္း စဥ္းစားရပါတယ္” ဟု Peter Brimble က ဆိုသည္။
သို႔ေသာ္ ဟံသာဝတီေလဆိပ္ စီမံကိန္းတြင္ အတိမ္းအေစာင္း ရွိခဲ့သည္ကို
ၾကည့္လွ်င္ အစိုးရက သေဘာက် ေရြးခ်ယ္မႈသည္ ပုဂၢလိကကုမၸဏီမ်ား အေနျဖင့္
ေရရွည္လုပ္ကိုင္ၿပီး ေနာက္ပိုင္းမွ အက်ိဳးအျမတ္ ျပန္လည္ရယူရမည့္ ေနရာတြင္
အလံုးစံု ရင္းႏွီးျမွဳပ္ႏွံေရးက ေမးခြန္းထုတ္စရာ ျဖစ္လာသည္။
“တတ္ႏိုင္တယ္ ဆိုရင္ေတာင္မွ ရင္းႏွီးျမွဳပ္ႏွံမႈ ကို ျမႇင့္တင္ဖို႔အတြက္ စိတ္မျပတ္သားၾကဘူး” ဟု Peter Brimble က ေျပာသည္။
ေလေၾကာင္း ပို႔ေဆာင္ေရးၫႊန္ၾကားမႈ ဦးစီးဌာနကမူ ပုဂၢလိကက႑၏ စိတ္ဝင္စားမႈ
အလံုအေလာက္ ရွိေၾကာင္း ယံုၾကည္ေနၿပီး၊ ယင္းဌာန၏ ၫႊန္ၾကားေရးမွဴးခ်ဳပ္
ဦးတင္ႏိုင္ထြန္းက ျပည္တြင္း ေလဆိပ္မ်ား အဆင့္ျမွင့္တင္ေရး တင္ဒါကို
စိတ္ဝင္စား၍ လာေရာက္ မွတ္ပံုတင္သည့္ ကုမၸဏီ အေျမာက္အမ်ားရွိေၾကာင္း
ၿပီးခဲ့သည့္ ဧၿပီလက ဧရာဝတီသို႔ ေျပာဆိုခဲ့သည္။
မွတ္ပံုတင္သည့္ ကုမၸဏီအမ်ားစုမွာ ျပည္တြင္း ကုမၸဏီမ်ား ျဖစ္ေသာ္လည္း
ျပည္တြင္းေလေၾကာင္း ေစ်းကြက္ေကာင္းမြန္ တိုးတက္လာေရးအတြက္
လိုအပ္ေသာရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈမ်ား အဆင္သင့္ျဖစ္၊မျဖစ္ မေသခ်ာေသးေၾကာင္းဟု
ဦးတင္ႏိုင္ထြန္းက ဆိုသည္။
Business Monitor International ၏ ၂၀၁၂ ခုႏွစ္တြင္ ထုတ္ေဝခဲ့ေသာ
ျမန္မာႏိုင္ငံ ေလေၾကာင္းဖြံ႕ၿဖိဳးေရး အစီရင္ခံစာက ျမန္မာ့ေလေၾကာင္း
ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးတြင္ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈသည္ အက်ိဳးအျမတ္ ရႏိုင္သည့္အလားအလာ
မရွိဟု သတိေပးခဲ့သည္။
“ေနာက္လာမယ့္ ၁၀ ႏွစ္အတြင္း ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ ေလဆိပ္ေတြ တည္ေဆာက္ၿပီး
စီမံခန္႔ခြဲတာနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ ေငြေၾကးအရ အက်ိဳးအျမတ္ အေျမာက္အမ်ားရႏိုင္မယ့္
အလားအလာေတြ မေတြ႕ရွိရပါဘူး။ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံဖို႔
စိတ္အား ထက္သန္မႈေတြ ရွိေနရင္ေတာင္မွ ဒီက႑ (ေလေၾကာင္းပို႔ ေဆာင္ေရး) မွာ
အက်ိဳးအျမတ္ ျပန္လည္ရရွိဖို႔က ေနာက္ ဆယ္စုႏွစ္အတြင္းမွာ မေသခ်ာပါဘူး၊ ဒါက
ျမန္မာႏိုင္ငံအတြင္းမွာ ဝင္ေငြျမင့္တက္လာဖို႔နဲ႔ မတည္ၿငိမ္ေသးတဲ့ ကမၻာလွည့္
ခရီးသည္လုပ္ငန္း ဖြံ႔ၿဖိဳးလာဖို႔လိုမ်ိဳး ေရရွည္ အေၾကာင္းတရားမ်ားေပၚမွာ
မူတည္ေနပါတယ္” ဟု အစီရင္ခံစာက သတိေပးခဲ့သည္။
စီးပြားေရး ပညာရွင္၊ ျမန္မာ့အေရး ကြ်မ္းက်င္သူ ေဒါက္တာ ေရွာင္တာနဲလ္
(Sean Turnell) ကမူ ကမၻာလွည့္ ခရီးသည္မ်ား အသြားအလာမ်ား သည့္ ေလဆိပ္မ်ားက
အလားအလာေကာင္းေၾကာင္း ေျပာသည္။
ေဒသတြင္းတြင္ တန္ဖိုးနည္း ေလေၾကာင္းလိုင္းမ်ား ဖြံ႕ၿဖိဳးလာမႈေၾကာင့္
ေစ်းႏႈန္းခ်ိဳသာေသာ ဒုတိယတန္းစား ေလဆိပ္မ်ားသည္ ေလေၾကာင္းလိုင္းမ်ားကို
ဆြဲေဆာင္ရန္ အားသာခ်က္ရွိႏိုင္သည္ဟု သူကဆိုသည္။
“ဒါေပမယ့္ ၿမိဳ႕နဲ႔ေဝးတဲ့ ေနရာေတြ၊ ကမၻာလွည့္ ခရီးသည္ ခရီးစဥ္
အလားအလာမရွိတဲ့ ေနရာေတြ၊ လူလတ္တန္းစား ခရီးသည္ နည္းတဲ့ေနရာ ဒါမွမဟုတ္
စီးပြားေရးလုပ္ငန္း မေကာင္းတဲ့ ေနရာေတြကေတာ့ ဆြဲေဆာင္ႏိုင္မွာ မဟုတ္ပါဘူး။
ဒီလို ေလဆိပ္မ်ိဳးေတြက ေခတ္မီ ေလဆိပ္မ်ိဳးျဖစ္ေအာင္ ဖန္တီးဖို႔ လိုအပ္တဲ့
အေတာ္ျမင့္မားတဲ့ အရင္းကို ျပန္လည္ရရွိဖို႔ လံုလံုေလာက္ေလာက္ ျပန္ရမွာ
မဟုတ္ပါဘူး။ ျပန္လည္ရရွိမႈက နည္းပါးၿပီး အေျပာင္းအလဲလည္း ရွိႏိုင္တဲ့
အေျခအေနရွိသလို ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ လံုၿခံဳတဲ့ မူပိုင္ခြင့္ ဥပေဒေတြမရွိတဲ့
အေျခခံ ျပႆနာလည္း ရွိေနတယ္။ ေလဆိပ္မွာ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံတယ္ ဆိုတာက အဲဒီလို
အဆံုးအျဖတ္ေပးျခင္းေတြ ပါဝင္ေနတဲ့ မလံုၿခံဳမႈေတြထဲမွာ ကာလရွည္ၾကာ
လုပ္ရပါလိမ့္မယ္” ဟု ေဒါက္တာ ေရွာင္တာနဲလ္က ေျပာသည္။
ယခုအခ်ိန္တြင္ ဂ်ပန္ အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ေရး ေအဂ်င္စီ
(JICA) က အစိုးရ၏ ပို႔ေဆာင္ေရး မဟာစီမံကိန္းအတြက္ အေထာက္အကူ ေပးႏိုင္မည့္
စစ္တမ္းတခု ေကာက္ယူေနၿပီး လတ္တေလာတြင္ အေသးစိတ္ အခ်က္အလက္မ်ား
မရွင္းျပႏိုင္ေသးဟု ဆိုသည္။
ယမန္ႏွစ္က ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ အႀကီးဆံုးေလဆိပ္ ၆ ခုကို ဆက္သြယ္ေရးႏွင့္
ေလေၾကာင္းကိရိယာ အသစ္မ်ားျဖင့္ ေဘး ကင္းလံုၿခံဳမႈ အဆင့္ျမႇင့္တင္ႏိုင္ေရး
စီမံကိန္းအတြက္ ဂ်ပန္ႏိုင္ငံက အေမရိကန္ ေဒၚလာ ၁၂ သန္း ေထာက္ပံ့ခဲ့သည္။
(ေက်ာ္ဆုမြန္ ပူးေပါင္းေရးသားသည္။)
၂၀၁၄ ခုႏွစ္ ဇြန္လထုတ္ The Irrawaddy
အဂၤလိပ္မဂၢဇင္းတြင္ ေရးသားထားသည့္ SIMON LEWIS ၏ Will Private-Public
Partnerships Fly? ကို ဆီေလ်ာ္ေအာင္ ဘာသာျပန္ဆိုသည္။
မူရင္းလင့္ - http://burma.irrawaddy.org/business/2014/06/14/60407.html
0 မှတ်ချက်များ:
မှတ်ချက်ပြုရန်